vrijdag 31 augustus 2018

Twee matrozenshirts : spoedbestelling

In België start het schooljaar op maandag 3 september.
De school waar mijn kleinzoontjes les volgen , heeft een nieuwe naam.
Die heeft alles te maken met 'water' ; 'varen' ; 'matrozen enz...
Daarom werden de leerlingen uitgenodigd om maandag naar school te komen in een matrozenshirt .
De leerkrachten poseerden ter inspiratie in shirts en tops en jurken en bloesjes met blauw-witte streepjes.

De boys ( 5de lj en 2de lj) ( NL = gr.7 en gr.4 ) waren eerst niet enthousiast, hoorde ik.
Maar blijkbaar veranderden ze van mening , want gisterenmorgen belden ze mij op met de vraag 'of' ik een blauw-witte streepjesstof had liggen en 'of' ik voor hen een shirt kon naaien.

Beide vragen werden met 'ja' beantwoord. ( glimlach)
Al betekende dat wel dat ik voor een paar huishoudelijke activiteiten de hulp van hun Opa zou moeten inroepen , want 2 t-shirts naaien doe je niet in een paar uurtjes.
Gelukkig kan mijn man al goed overweg met de wasmachine en de droogkast en stonden er geen ingewikkelde recepten op het menu.

Ik had inderdaad een stuk blauw-wit gestreepte stof liggen.
Een paar jaar geleden had ik het idee om voor jongste kleinzoon een Kapitein Winokio-pak te naaien.
Maar dat is toen niet doorgegaan.




Ik had dus wél de streepjesstof ervoor.
Die is iets meer blauw dan op de foto van Kapitein Winokio en groep.
Ik herinner mij niet meer waar ik de stof kocht ; ze voelt wel goed aan.
Ik weet wel dat ik toen lang gezocht heb om zo'n streepjestricot te vinden.

Ik vroeg me wél af 'of' ik genoeg stof zou hebben om 2 shirts te naaien uit de lap die ik beschikbaar had. Maar na het voorwassen van de stof bleek er toch voldoende te zijn.

Jammer genoeg had ik de patronen van de pyjamashirts van de jongens naar de prullenmand verwezen ; de eerstvolgende pyjama's zouden misschien pas tegen december in de planning staan en op die leeftijd groeien ze snel.
Gelukkig heb ik een voorraadje Ottobre's waaruit ik een nieuw patroon kon kiezen.
Maat 140 voor kleinzoon die 10 wordt over enkele maanden.
Maat 128 voor kleinzoon die begin augustus 7 werd.

Met dit als resultaat :
Mooi gelukte streepjes bij de zijnaden:



Bij de mouwtjes kon ik niet meer op de streepjes letten , door de beperkte hoeveelheid stof.




En nu : hop matrozen ! Goede vaart gewenst !

Geen opmerkingen: