zondag 19 augustus 2018

Ik wou een shirt met KANT...in MARINEBLAUW....maar vond het niet in de winkel

Dus besloot ik om zélf zo'n shirt te naaien...
Het 7de shirt in de rij.
Het moest "de kers op de taart" worden.

Ik heb al eerder een shirt met kant genaaid ; hier ziet u een hoekje ervan .
Ik wou iets dergelijks....maar de winkel waar ik 2 jaar geleden deze turquoise stof kon kopen ( tricot + kant in dezelfde tint) was té veraf .



Ik deed op Facebook een oproep naar verkopers van dergelijke tricot + kant
en de eigenares  van Penelope-Menen reageerde.

Ik kocht er een kwaliteitsvolle viscose jersey ; die helaas wel een stukje meer kromp dan ik verwacht had ; EN een chique guipure kant.



Ik vermoed dat ik een beetje overmoedig was....want deze kanten stof verwerken is geen lachertje.

Ik wou dus , zoals bij het turquoise shirt ; een voorpand van kant op viscose jersey ; een rugpand van viscose jersey alleen ,  én kanten mouwtjes.

Dit is de onderkant van het shirt :



Omdat die guipure kant redelijk zwaar is ; heb ik de bloemetjes in rijen met kleine steekjes vastgezet.

Maar het zijn voornamelijk de naden waar ik problemen mee had.

Een aantal van de bloemetjes ( die bij de punt van de schaar bijvb) zijn erg stug en plooien moeilijk



Ik ben dus op verschillende plaatsen informatie ; tutorials ; filmkes gaan bekijken.
Ik vroeg/kreeg assistentie van de Sanchodames. ( verenigingsancho.nl)
Dank jullie wél, dames.


Tule als steun voor de schoudernaad

of biaisband gebruiken


Het testen kon beginnen.


Van Miek kreeg ik een stukje zwarte stretch mesh.
Ik dacht het alleen voor de test te gebruiken.







Ik ben er nog niet uit wat ik ga toepassen.

Voornamelijk het inzetten van de mouwen baart mij zorgen.

Doe ik het met een Franse naad ?
https://blog.bernina.com/nl/2016/05/hoe-franse-engelse-tutorial/



Of met een smal biaisbandje ?
https://www.threadsmagazine.com/2015/09/03/hong-kong-armscye-finish


of gebruik ik de methode waarop een smal tricot bandje meegelockt wordt en handmatig vastgezet wordt?

Momenteel is dat nog niet duidelijk , vermits ik , na 2 uur testen , nog geen bevredigend resultaat heb.

Uiteindelijk besloot ik om de stretch mesh in biais te gebruiken over de mouwnaad heen.
En vermits ik nergens donkerblauwe stretch mesh vond in de winkels die ik live of online bezocht...gebruikte ik ook de zwarte mesh die ik van Miek kreeg.
Dankjewel, Miek.

Op de rug heb ik de mouwinzet wél smal doorgestikt, zodat de zwarte mesh niet kon komen piepen.

Ik heb het shirt inmiddels gedragen , gecombineerd met een pantalon in hetzelfde marineblauw en met fuchsia accessoires.



Het voorpand :





De mouwtjes:




De onderkant ; hier liggend op de pantalon:





2 opmerkingen:

engelien zei

Super knap gedaan!
Heel mooi geworden.
Groetjes, Engelien

Omias maaksels zei

Dankjewel !