zaterdag 23 november 2019

De "foute" kersttrui.....toch mooi en zacht en comfortabel !!

Ik ben al wat ouder en ik heb weinig voeling met de omschrijving " fout" die de laatste jaren wel eens gegeven wordt aan bepaalde outfits.

Dus ging ik aan Google vragen waarom bepaalde kersttruien het label "fout" krijgen.

Blijkbaar zit het zo in elkaar.
Een warme trui krijgen als Kerstcadeau  klonk tijden geleden al logisch...het is immers koud rond kerst.
Truien met Noorse motieven en rendieren werden gekocht en gedragen.

Maar toen ijverige Oma's kersttruien gingen breien met de meest dolle motieven werd hier vaak lachend en schamper mee omgegaan.
Bill Cosby met zijn vreemde truien droeg hier ook een steentje toe bij.

Rond 2001 begon men zelfs met het organiseren van speciale feesten waarop men mekaar uitdaagde om de meest bonte kersttrui te dragen.

In Amerika riepen ze ook een échte "foute-kersttruien-dag" uit = de 3de vrijdag van december.
Samen met collega's  of studiegenoten gaat men lachend de vakantie in en worden alledaagse kleren vervangen door een "foute " kersttrui. Soms wordt hier een uitdaging aan gekoppeld voor een goed doel.

Toen mijn kleindochter mij vroeg om een kersttrui te naaien , is het woord "fout" niet gevallen.
Ze had immers een typisch Noorse zwart-wit print voor ogen.
Helaas kon ik geen passende stof vinden.

Ik stuurde haar bijgevolg een aantal links naar andere stoffen/prints die in aanmerking zouden komen en toen werd de grens tussen "gewone" winter/kersttrui en "foute" kersttrui weer wat kleiner.

Ze koos voor een zachte French Terry Brushed uit de collectie van " Wild van Stof ".
De voering van de kap ( tricot van goede kwaliteit) komt van Framalo

Het patroon werd opnieuw de Ki-ba-doo oversized Hoodie.

En hier zijn wat foto's...
vooraleer de hoodie wordt meegegeven voor de jongedame.







En nu nog wachten op een gelegenheid om die te dragen !






6 opmerkingen:

Nicole Claudia zei

Aha, daar komt het dus vandaan! Op mijn werk kwam een uitnodiging voorbij met de "Foute truien-kerstborrel"... ����.

Jammer dat er geen mooie Noorse truienstof te vinden is, want dat klinkt wel heel mooi zwart/witte Noorse motieven. Maar wat ze heeft gekozen is een vrolijk alternatief, zonder dat er gelijk een groot ingebreid hert op de voorkant siert ��.

Groetjes, Nicole

Omias maaksels zei

Inderdaad Nicole Claudia....Noorse motieven hadden wij allebei nog leuker gevonden dan deze. Maar ik vond er wél in blauw-wit...niet in zwart-wit.
Toch zijn we allebei tevreden met de andere ( afwijkende keuze). Zéker omdat het een heerlijk zacht stofje is. De kleuren zijn in het echt mooier.




kernelle zei

Heel mooi geworden, leuk stofje heeft ze gekozen.
Je hebt geluk dat je dat mag doen voor je kleindochter,ik mag niet meer naaien voor mijn dochter en ik denk dat ze maar een jaar schillen )-;

Omias maaksels zei

Wat jammer, Nele, dat je niet meer mag naaien voor jouw dochter.
Bewaar de hoop : dat komt wel terug !
Ik mag het wel nog voor kleindochter....voor dié zaken die ze niet vindt in de winkels.
Ze heeft een eigen stijl ; trekt zich weinig aan van wat de anderen dragen . Dat is niet altijd gemakkelijk omdat kledingzaken ( zeker de betaalbare) vooral eenheidsworst verkopen.
De klas waarin een tiener zit en vriendinnen spelen een grote rol in de kledingkeuze ( merk ik).
Jouw dochter en mijn kleindochter zitten allbei in het 3de Middelbaar ; mijn kleindochter is inderdaad iets jonger.

Marleen zei

Leuke levendige kersttrui voor je kleindochter Mia. Het is altijd leuk als je iets mag naaien en het wordt gedragen.

Omias maaksels zei

Sorry, Marleen voor de late reactie !
Inmiddels is de trui al "met plezier" gedragen.