woensdag 20 november 2019

Itch to stitch Medellin top : wordt het wat ?



Ik zag het patroon al een paar keer passeren in de FB-naaigroepjes die ik volg.
Een " Faux wrap top".
( is een kortere omschrijving voor een valse overslag top )


Ik bekeek de diverse testvoorbeelden die de designer bij het patroon plaatste en besloot dat ik ook best een testmodel zou naaien.
Wij hebben immers geen mannequinfiguur.
Bovendien heeft de ervaring ons al geleerd dat "stofkeuze" een model kan "maken" of "breken".

Ik heb geen foto's van het proefmodel , waarvoor ik koos voor een lichte katoen tricot  uit mijn stoffenkast. Een lap die ik jaren geleden kocht zonder vast plan.
De overslag op zich viel mooi ; maar niettegenstaande een dubbele maatcontrole, was de top toch nét iets te smal.
Ik had bovendien mijn twijfels over de framilon ( = transparant , elastisch naadband)  bij de fronsen in de zijnaad. De 3 stoflagen + framilon voelden wat stug aan.

Ik besloot op zoek te gaan naar een fijne gebreide stof ( niet zo gemakkelijk te vinden , me dunkt) en een nieuwe versie te naaien.

Bij Verkempinck in Oostende trof ik toevallig een geschikte, gebreide stof voor een eerste exemplaar.

Het naaien van dit model verloopt vrij vlot ; er is geen "kunst en vliegwerk" bij nodig.
In deze stof is de gefronste zijnaad meteen minder stug.

Eén en ander kan u zien op deze detailfoto's.
Straks eens zien of het dragen ook bevalt.

Op een foto op model moet u niet rekenen , beste lezer....wij "plakken" niet goed op de foto.






2 opmerkingen:

Thea zei

Uiteindelijk wel gelukt dus! Maar geen model wat je graag draagt.
Maar zo blijf je bezig!
Niks voor mij. Ik hou helemaal niet van overslag. Zelfs een overslag rok is niet mijn ding!! Maar zoals ik mijn rok gemaakt heb, daar ben ik wel blij mee.

Fijn weekend.

Omias maaksels zei

Een overslagrok is ook niet mijn ding.
Ik vind overslagshirts en jurken meestal wel flatterend.Bovendien heb je meteen een V-hals...wat een goed keuze is voor dames met een maatje meer.
Het komt er alleen op aan het goede patroon te vinden én de juiste stof.
Vooral dat laatste is lastig in de winter.
Viscose ( jersey) is véél te licht/koud en French Terry té stug.
Ik ga zeker nog verder experimenteren met overslagmodellen.