vrijdag 8 april 2022

Mijn garderobe aanvullen met oa. een gekloonde broek

Maart-april....lente en zomer komen eraan.

En dan wil een mens al eens iets nieuws in de kleerkast hebben.

Ik draag vrijwel altijd een broek ; maar het lijkt moeilijker én moeilijker om een geschikte broek te kopen.

Ik heb namelijk een iets grotere maat én een appelfiguur én ik ben niet zo groot.

Vermits de confectie meer en meer gaat produceren voor grotere dames, is het zoeken als naar een speld in een hooiberg om een merk te vinden dat " korte" maten in het aanbod heeft.

Vroeger had het broekenmerk " Michèle" dat zeker ; maar het merk werd overgenomen  en de korte maten zijn hier niet meer beschikbaar.

Toni dress heeft ook korte maten in zijn Duitse aanbod; maar de winkels alhier hebben weinig zin om die te bestellen. ( is mijn ervaring)

Raphaela by Brax heeft ook die korte maten ; maar ook die zijn héél moeilijk in een winkel te vinden.

Toe in in een grote kledingzaak vroeg welke retouches ze dan deden voor kleinere dames, kreeg ik als antwoord : " de zoom inkorten , natuurlijk". Maar dat de tailleband dan bijna tot je oksels reikt, vonden ze geen probleem. ( ???)

Ik kocht wel eens online een korte matenbroek ; maar met prijzen die boven de 100 € liggen, aarzel ik wel eens.

Zélf een broek naaien is dus iets wat mij al een tijdje bezig houdt. En ik heb al wel eens een paar patronen geprobeerd. Maar ik moet aan de patronen zodanig veel aanpassen , dat het eindresultaat niet direct jé van hét is.

Pre-Corona maakte ik wel een afspraak met een naaister om een broek voor mij te naaien én een patroon op maat te tekenen , maar zolang de besmettingen in de regio nog zo hoog zijn, ga ik daar nog even mee wachten.

Een andere oplossing is een bestaande goedzittende broek "klonen".

Tja : een perfect zittende broek heb ik dus niet ; want er is aan elke gekochte broek wel iets wat niet 100% ok is. Maar de Raphaela-by-Brax-Pamina zit het best en dié heb ik dus gekloond.

Bij het passen lijkt de broek wel OK ; maar het zal pas bij het dragen zijn dat ik kan beoordelen of de broek echt goed zit of niet.

En ik maakte meteen 2 exemplaren : een tussenseizoen marineblauw exemplaar in een zwaarder katoen met wat rek en een exemplaar in een lichter katoen met 3 % elasthane met een motiefje.






Bij de broek met dessin had ik niet meteen een bijpassend shirt , dus maakte ik 2 shirts in de tinten van de broek , uni blauw en lila.



Nu nog wachten tot het warm genoeg wordt om deze sets te dragen.

Geen opmerkingen: