dinsdag 30 november 2021

Hoé personaliseer ik een t-shirt ?

Ik draag vrijwel dagelijks een t-shirt/longsleeve

Ik vind dat de beste combinatie bij een pantalon. Want die draag ik ook dagelijks. Om meerdere redenen, maar niet in het minst omdat ik comfortschoenen met steunzolen moet dragen en ik deze, in combinatie met een jurk of rok écht niet mooi vind.

In stoffenland vind ik het erg moeilijk om stoffen op de kop te tikken die 100% mijn ding zijn. Het lijkt wel dat iedereen die 65+ is alleen maar beige en bruin en muisgrijs zou mogen dragen. Terwijl mijn kleurenkeuze anders is. In de zomer lukt het mij nog wel om hier en daar een stofje op de kop te tikken dat fleurig, maar ook niet te kinderachtig is. Tot ik dan in één of ander Facebook-naaigroepje een kindje van 4 zie met een jurkje in exact dezelfde print....Ik zou er mij niets moeten van aantrekken, maar toch doet het me wat. Dan ga ik twijfelen aan mijn stofkeuze.

In de winter kies ik graag voor uni stoffen.

Maar uni is maar uni; is weinig verrassend; weinig persoonlijk.

Dus zoek ik naar methodes om mijn shirts toch een extra touch te geven. Ik deed het vorig jaar met mijn marineblauwe t-shirt en longsleeve:






Ook nu weer ging ik nadenken over het " pimpen" van een effen t-shirt.
Ik kwam uit op een borduursel van de levensboom.




Een klein beetje duiding over de levensboom :

De levensboom, met zijn wortels, stam en takken, maakt een verbinding tussen de onderwereld, het leven hier en nu, en de hemel. Of anders gezegd: het onderbewuste, bewuste en de geest. In mythologische zin bemiddelt de boom tussen mensen en goden.

In gematigde klimaten symboliseert de boom de cyclus van het leven en de onsterfelijkheid. In het voorjaar ontstaat nieuw blad, en in het najaar vallen de bladeren voordat de winter de sapstroom in de boom bijna stopt. Ondanks deze ogenschijnlijke dood loopt de boom in het voorjaar weer uit. En elk jaar groeit de boom verder, van klein sprietje tot uiteindelijk een grote woudreus. Zo is de boom symbool voor groei, kracht en persoonlijke ontwikkeling, voor balans, met stevige wortels naar het verleden en groei naar de toekomst met al haar mogelijkheden.


Zoals steeds, wanneer ik een borduursel nodig heb, doe ik een beroep op Sabine van 't Naai-en Borduurkamertje. Ook al wonen we niet in mekaars buurt, de communicatie en het overleg verloopt vlot. Omdat Sabine ook kleding naait en dus een ruime kennis heeft over stofkwaliteit en zo, lukt het steeds om het béste borduursel te selecteren en te laten maken.

Ik liet  de " levensboom" in 2 kleuren borduren.

Hier zie je de zilveren versie ( vooraleer ik het shirt naaide).

Omdat die op bordeaux verwerkt werd is het resultaat zeer duidelijk.



De tweede versie is "zwart op zwart".

Niet goed te zien op de foto.

In het écht wel nét voldoende opvallend omdat het borduursel glanst en de tricot mat is.




Het shirt oogt dus schijnbaar volledig zwart ; maar de levensboom is , door zijn glans , goed te zien.




Dankjewel, Sabine !









 

Geen opmerkingen: