woensdag 3 november 2021

Drie badjassen : 3 x Love Notions Compose ( 2 x kinderen ; 1 x dames)

Ik bezit meerdere patronen van deze patronenmaakster.

Toen ik op verscheidene naaiblogs de " compose robes" zag verschijnen ; kwam ik op het idee om zo'n badjas te naaien als geschenk voor de kleinkinderen naar aanleiding van ons gezamenlijk weekendje-weg rond Halloween.

Vermits er een zwembad in de buurt van het weekendhuisje ligt , zal een badjas wel nuttig kunnen zijn.

En de badjas kan ook dienst doen als kamerjas...of als dekentje bij het TV-kijken.

Een polyvalente badjas, dus . ;-)

De versie met kap leek mij het meest interessant. Al stoorde ik mij wat aan de zichtbare locksteken. 

( niét mijn foto)



Ik polste bij een dame, wiens blog ik volg , hoé zij dacht over die locksteken.
Zij heeft de " compose robe" ook genaaid en zij is een meer geoefende naaister dan ik ben.
Zij adviseerde mij om een proefstukje te naaien , waarbij ik de naad omsloeg in plaats van te locken ; maar zij vreesde dat de naad dan veel te dik zou zijn voor de naaimachine
Effectief : het was heel moeilijk te stikken.

Dus ja : de locksteken zijn bij de versie met kap zichtbaar.
Maar blijkbaar ben ik de enige die daar wat zwaarder aan til; op de FB-pagina van Love Notions staan meerdere voorbeelden met zichtbare locksteken.
Ik denk dat die wel vermeden kunnen worden als de "robe" in een dunnere stof genaaid wordt.
Maar ik koos voor bamboe badstof...en dat is een dikker materiaal.

Ik kocht de bamboe badstof in 2 verschillende winkels omdat mijn vaste winkel onvoldoende voorraad had in de gewenste kleur.
Ik heb de stof ook 3 x voorgewassen....want wil dus wel dat die voldoende absorbeert.
En nieuwe badstof doet dat nauwelijks.

Ik had het wat moeilijk met het inschatten van de lengte van de badjassen.
Ik kon ook niet polsen / meten / controleren vermits het een verrassing moest blijven.
Ik denk wel dat de lengte van de jongensbadjassen OK is ; maar vermoedelijk heb ik wat té ruim geknipt voor kleindochters badjas. Zij is vrij lang...en ik heb niemand van +/- 1 m 80 in mijn  omgeving om een idee te hebben van de nodige lengte.
Maar soit : béter té lang dan te kort.

Bij het overhandigen van de badjassen bleek de badjas voor kleindochter ideaal van lengte ; tot nét boven de enkels. En zij heeft graag een iets langere badjas.

Een paar kiekjes ;






Geen opmerkingen: