woensdag 3 november 2021

Bij de badjassen horen zwemtassen

We gingen dus samen op weekend.

Dat doen we jaarlijks.

3 generaties : grootouders + kinderen + kleinkinderen.

De kleinkinderen ( tussen 5de lj en 5de Middelbaar) houden wel van wat uitdaging. Dus kozen we voor meer activiteiten in plaats van een ruimer vakantiehuis. Het werd dus Centerparcs. Vandaar ook mijn beslissing om badjassen te naaien.

En die badjassen horen in een tas ; een zwemtas.

Om eerlijk te zijn : ik heb weinig ervaring in tassen naaien en ik merk dat bepaalde technische dingetjes in het tassen naaien toch lastiger zijn dan shirts en pyjama's naaien.

Grotendeels heeft dat te maken met het feit dat artrose toch wel zorgt voor krachtverlies in de handen en ook al merk ik dat niet zo in het dagdagelijkse leven ; een tas naaien vraagt toch wat gesleur.

Nestelogen en drukkers met de prymtang aanbrengen kan ik ook niet. Ik heb dat nooit gemakkelijk gevonden ; maar nu lukte het helemaal niet. Dus moest er doelgericht gezocht worden naar een patroon zonder drukknopen...of naar een alternatief voor drukknopen.

Ik kocht het patroon van de Flo van Wisj- designs  met de bedoeling om deze tas in drievoud te naaien.

Maar ik wou ook een soepele, lichte tas , want gevuld met een badjas , zou die toch al redelijk wat wegen.

Mijn proefmodellen , met redelijk wat versteviging , voelden te zwaar aan. Bovendien waren ze voor de jongere tieners ( kindermaten) iets te ruim.

Ik besloot dus een bijkomend patroon te zoeken.

In het boek " Zo geknipt " vond ik het patroon voor een zwemzak.


De stoffen horen thuis in het thema " Citytrip".

Voor kleindochter koos ik een canvas stof met een print van meerdere steden.

Zij is dan ook al een geoefende City-tripster.


Beide kleinzonen wachten nog op hun eerste City-trip. Een reisje Londen stond voor Corona geboekt ; maar Corona....en later de Brexit hebben daar een stokje voorgestoken.

Wie weet of Londen ooit nog komt.

Parijs ( keuze van jongste kleinzoon) zal, als Corona zich koest houdt, wellicht gemakkelijker te plannen zijn.

Vandaar de keuze voor een Londen- en een Parijs-print.

Deze canvas stoffen vond ik bij onlinestoffen.nl


De 3 tassen hebben een waterafstotende voering , die ik kocht bij Kleurenmix.nl. 

De stof is de Noah stof ( waterafstotende jassenstof)


Elke tas heeft ook een apart zakje binnenin , dat eventueel te verwijderen is.


Enkele kiekjes :




















2 opmerkingen:

Marleen zei

Mooi gedaan Mia. De zwemzakken ken ik ook door eigen gebruik. Maar de Flo van Wisj daar heb ik ook al aan gedacht om deze te maken. Als ik jouw mooi exemplaar zie begint het te kriebelen!

Omias maaksels zei

Dankjewel, Marleen,
Achteraf bekeken hadden de zwemzakken wel een maatje groter mogen zijn. De badjas paste er nét in.
De Flo van Wisj lukte mij uiteindelijk wel ; maar eerlijk gezegd; tassen naaien is nog steeds een uitdaging voor mij. Wellicht omdat ik niet zo goed thuis ben in de materialen en accessoires. EN omdat tassen naaien lastiger is als je artrose hebt.