zaterdag 23 januari 2021

Je hebt zo van die kleine nuttige ; nodige onbenulligheden. Uiteraard om te naaien.

Zoals een "tablet-seat". ( tablet poef)

Wij spelen graag een spelletje Wordfeud ( = online scrabble voor wie het niet kent) en de gekochte hoes voor mijn I-pad heeft onvoldoende hoogte en stevigheid om het Wordfeudbord te hanteren.

Een steunend kussentje is de gezochte oplossing.

( patroon  van " just-made-by-mie" vond ik op Pinterest )








Een tweede nuttig item is een " steun-mijn-knie-kussen".

Ik heb artrose in de knie en soms is het pijnlijk wanneer ik in zijlig slaap en mijn knieën op elkaar drukken.

Dit snelgenaaide (reserve) kussen helpt daarbij.

Ik nam een in de vergeethoek geraakte kinderkussenhoes van bij Zeeman ( € 0,90) en een zak kussenvulling  ; paste het formaat aan .....et voilà :








Een derde item is een keukenschort zonder bandjes achteraan in de nek.

Die verdraag ik namelijk niet zo goed.

Pinterest was alweer mijn inspiratiebron  en dat bracht mij tot dit gratis patroon van Tessuti Fabrics.

De stof is alweer een recycle gevalletje : het is een tafelkleed van bij Zeeman.

Hier een zicht op de ONGESTREKEN versie.

Ik weet namelijk nog niet "of" deze schort ook draagbaar is ; ik vond ze bij het passen niet bepaald handig omdat ze vrij hoog in de hals komt vooraan en daar hou ik niet van.

Bovendien hangt ze wat los om het lijf....'k weet het niet.

Misschien probeer ik nog een ander model.






* Even uppen :

Deze keukenschort zit niet goed.

De hals komt te hoog ( nochtans : enige maat // ik ben klein) én de losse flap achteraan hindert mij.

Op zoek dus naar een ander/beter model.





4 opmerkingen:

Marleen zei

Dat steunkussentje voor de ipad ziet er best handig uit! Ga ik ook wel eens uitzoeken.
Ja een mens heeft soms andere dingen te naaien dan kleding hé, ik ben bezig voor iemand zijn zetel te overtrekken...wordt vervolgd!

Omias maaksels zei

Ik zag jouw kussens ! Amai....chique bezig.
Jammer dat een dag " slechts" 24 uren telt en dat er ook nog gekookt en gepoetst moet worden. Mijn brein wemelt van de creatieve ideeën.
Maar éérst mijn stoffenvoorraad en patronen ordenen en het overtollige wegkrijgen. ( ?? Verkopen tegen een zacht prjsje ?? Weggeven ....maar aan wie ?? )

Marleen zei

Al heel lang heb ik het idee "eerst mijn voorraad opwerken en dan pas terug stof kopen!" maar dit lukt ècht niet....of ik heb net dàt niet wat ik nodig heb, of wat gewenst is, of wat gevraagd is, of ik zie een pareltje waar ik niet kan aan weerstaan....
Maar toch doe ik mijn best. Resten katoen (of wat ik ondertussen toch minder graag zie) gebruik ik vaak als voering voor tassen of zo. Restjes sweat / french terry probeer ik voor hele kleintjes te verwerken. Restjes tricot samen met badstof voor slabbetjes......En heel veel "restjes" die ik niet kan wegdoen en waar ik waarschijnlijk niets meer zal mee doen. (een plastic box vol)
Heel af en toe neem ik iets mee naar de naailes om daar weg te geven, maar dit is zelden. Als ik stof koop blijf ik die doorgaans wel graag zien.
Een metertje stof verkopen is ook niet zo makkelijk, tenzij je het bijna voor niets weggeeft (ooit een miskoop willen verkopen maar zelfs halve prijs beschouwden ze als teveel!).
Sommigen gaan met hun stof die ze niet gebruiken naar kringwinkel. Maar zover ben ik nog niet hoor!
Succes !

Omias maaksels zei

Ik herken het absoluut : iets willen naaien ; maar nét niét dié stof in je kast hebben. Restjesverwerking blijkt niet zo mijn ding te zijn.
Waarschijnlijk omdat ik 90% tricot verwerk en geen kleine kindjes meer in de buurt heb.
Ik ben wel danig geschrokken van de hoge eisen die mensen durven stellen ....gratis stoffen voor wie kan naaien en geen centjes heeft....OK....maar dan moeten ze wel dié kleur en dat formaat enz....hebben. Mijn stofresten zijn niet oubollig , hé....en uit effen tricot naait een handige mama snel een origineel shirtje.... Een paar stukken katoen gratis aangeboden aan een goede-doel-naaiatelier ? Neen ; géén bloemenprint ; alleen speciale kinderprints....Een pakket mooi kinderkatoen met enkele designerprints proberen te verkopen aan 1 € per m. Madame wou dolgraag de stof....maar ik moest die dan wel aan haar deur bezorgen 12 km van hier...en toen ik dat een brug te ver vond kreeg ik een boel verwijten naar het hoofd....
Rare wereld waarin we leven....
Nu gaan een aantal reststukken weer de zolder op....ik plan in rustiger tijden wat verkleedkleren eruit te naaien en ik weet wel een kleuterjuf die ik daar blij mee kan maken voor de verkleedkoffer in haar klasje.