woensdag 21 november 2018

Ik had nood aan enkele gemakkelijke longsleeves..

...en vond in de winkels niet wat ik graag draag.

Bij een feestelijke gelegenheid mag een shirt of een bloesje gerust een ietwat getailleerd model hebben , ook al ben ik een "volslanke appel" ; maar in het dagdagelijkse leven hou ik van comfortabele shirts die iets losse zitten en de "appel-probleemzone' wat verdoezelen.

Zoiets als het laatste patroon van Itch to stitch ; houdt dan weer de middenweg tussen 'getailleerd' en 'los'.

Ik had in mijn stoffenkast drie geschikte tricot stoffen liggen.
Ik greep terug naar het basic Ottobre shirtpatroon , wat ik al wel vaker gebruikte.
De 3 stoffen hadden een zwarte basistint, zodat ik het garen op de locker en de naaimachine niet hoefde te wisselen.
Leuk , dacht ik....snel bandwerk.

Ik had echter geen rekening gehouden met het verschil in 'rek' tussen deze stoffen en zo vielen alle 3 de shirts nét iets té ruim uit. Vooral de té brede schouders stoorden mij ; bijgevolg heb ik ze alle 3 terug losgetornd.

Mijn les : volgende keer rijgen en passen vooraleer te stikken !!!!!!!

Mijn paspop Mathilde is hier een gewillig model.
Al moet ik met spijt zeggen dat ik méér hulp verwacht had van haar als echte paspop.
Ik gebruik ze niet zo vaak , want 100 % instelbaar op mijn maten is ze niet.








Met deze stof had ik een probleempje. Er zaten namelijk foutjes in de stof. Hele kleine witte stipjes op onregelmatige plaatsen die er duidelijk niet thuishoorden. Wat vond ik dat jammer ; want dat zwart met rood was dus echt wél een print die ik erg leuk vind. Ik kreeg van collega-hobbynaaisters 2 tips.

1 . ga naar de winkel en vraag andere stof of je geld terug. OK  ; dat leek me logisch ; maar dan was ik wél mijn mooie print kwijt. Ik contacteerde de winkel en vroeg om de rest van de rol te checken of er misschien een beter stuk in zat. Dat was niet zo en ik kon dus de aankoopsom terugkrijgen. Maar ja...die print, hé ?!

Het tweede voorstel dat ik kreeg was de witte puntjes aan te stippen met permanent marker.
Dat heb ik gedaan en dat leek te helpen.
Toen ik de foto's bekeek zag ik dat ik één puntje onvoldoende heb aangestipt. Dat krijgt straks nog een extra beurt.

Dat daargelaten denk ik dat deze viscose stof geen lang leven zal kennen ; ze is dun en véél te rekbaar .





2 opmerkingen:

Mama C zei

Mooie shirts heb je gemaakt! Dit soort shirts hebben we nooit genoeg. Binnenkort wil ik ook een kleine productie van dit model maken.

Nele van OOYAmade zei

Leuk dat het toch nog goed gekomen is! De volhouder wint ;)