donderdag 1 november 2018

Een Sinterklaaspak : besteld door jongste kleinzoon

Wie mijn blog volgt , weet dat ik graag en veel aandacht besteed aan het naaien van verkleedkleding voor de kleinkinderen.
Zij beschikken over een grote fantasie ; verkleedkleding wordt er wel vaker speelkleding en moet dus tegen een stootje kunnen.
Zij gaan graag verkleed in hun idolen ; in figuren die zij in hun fantasiewereld ook zouden willen zijn.

Zo is het helemaal niet vreemd dat kleinzoon van 7 ( én groot believer) een Sinterklaaspak bestelde.
Het woord ' bestellen' is de juiste term , want meestal weten hun Papa en Mama niets af van hun vraag en hun uitleg.

Een Sinterklaaspak, dus.
Het patroon had ik liggen.
Ik naaide immers al voor beide kleinzonen een Pietenpak.



Op zoek naar de stof , dan :
In mijn omgeving ken ik  een gordijnenstock en daar trok ik naartoe voor de kanten boord aan de onderkant en de mouwen van de albe. Ik had geluk , want in dezelfde stock kon ik ook een rolrest mooi wit katoen kopen .

Gouden koord voor in de taille was een ander paar mouwen ; ik heb ettelijke winkels bezocht en aangeschreven...uit pure armoe online gouden satijnkoord gekocht....wat compleet onbruikbaar bleek wegens veel te stroef én bovendien niet goudkleurig.
Ik zal dus een wit koord voorzien.

Voor de mantel wou ik 'velours de panne' kopen, maar ik had niet de kans om naar een winkel te gaan waar ze die ook verkopen.
Online kopen was een mogelijkheid; maar de verzendkosten zijn vaak hoog en bovendien is het niet altijd zéker dat je pakje ook aankomt. ( helaas ook ervaring daarmee).
Maar omdat er een kortingsactie liep bij Stael in Torhout, kon ik voor dezelfde prijs als de velours de panne + verzending , deze mooie Nicky Velours kopen.

De gouden bies had ik in mijn lint-en band-doos zitten.

De mijter bezorgde mij wel wat hoofdbrekens.
Abacadabra werkt immers met een product dat uit de wereld van de lampenkapmakers komt.
Ik kon dat niet meteen vinden.
Blijkbaar zijn er ook alternatieven in de Quiltwereld....maar ik had décovil light liggen en besloot het daarmee te proberen en dat lukte perfect.
Inmiddels weet ik dat de lampenkap folie bij Marsifal in Nevele te koop is (!)

Tot slot kon ik een paar accessoires kopen bij mijn vertrouwde carnavalwinkel .

Toen kleinzoon de pruik met baard paste hebben hij en ik ons te pletter gelachen : hij zag er zo grappig uit.






Enkele detailfoto's van de mijter  met de mooie parelknoop die kleindochter uitzocht bij Stael in Torhout.
De binnenkant van de mijter is satijn .






En we knutselden uiteindelijk ook een staf.
De krul is van een Colruytpresentatie met smarties:




We bevestigden die op een plastiek buis , die we eerst met spuitverf ( primer + goud) behandelden.
Helaas bleek de krul , na veel vijlen , nog steeds niet 100 % in de opening van de buis te passen.
Dus kwam er 'washi tape' ( wat houdt dat slecht op plastiek) én plakband aan te pas.




Hopelijk houdt de staf het een beetje !!








Geen opmerkingen: