donderdag 9 januari 2020

Sweater op verzoek : in Schotse ruit.

Kleindochter vroeg me een tijdje geleden om te helpen uitkijken naar een trui in Schotse ruit ; liefst in het rood.

Her en der vonden we wel een exemplaar; maar ofwel was die niét in haar maat; ofwel was die veel te duur.

We besloten uit te kijken naar een geschikte stof en bij http://joyfits.nl/sweat-schotse-ruit-rood/ vonden we de geschikte stof.

De stof is een redelijk lichte French Terry; de kleuren zijn levendig.

Ik gebruikte dit patroon: https://www.lovenotions.com/product/easy-classic-tee-pattern

Bij een ruitenstof is het aangewezen om de patroondelen niét aan stofvouw te leggen; maar élk patroondeel volledig uit te tekenen en apart op de stof te spelden. Toch vond ik de ruiten passend maken een behoorlijke opdracht, die mij aardig gelukt is.
Alleen bij de mouwaanzet kon ik de ruiten niet laten doorlopen; omdat het niet uitkwam met de stof die ik ter beschikking had.

De zwarte boordjes naaide ik uit fijne boordstof.





Twee opmerkingen voor mezelf:
1.Bij geruite stof moet ik nog méér extra stof aankopen, zodat ik alle ruiten passend kan maken.

2. Ik zal een beter patroon opzoeken voor een volgend shirt voor kleindochter.
Dit patroon tailleert klein. Ik naaide een proefmodel in maat 10 ( terwijl ik anders maat 8 uitteken) ; maar maat 10 was té klein. Ik heb zelfs maat 12 iets ruimer genomen. De armuitsnijding had nog een tikkeltje ruimer mogen zijn.


2 opmerkingen:

Marleen zei

Wat een leuke sweater! Ik had eigenlijk geen idee dat in deze schotse ruiten een french terry te vinden was! Cool ! Doet mij denken aan heeeeeeeeeeeeeeel lang geleden; wij hadden een schotse rok als feest/zondagsuniform op school !

Omias maaksels zei

Inderdaad , Marleen....héél lang geleden was er de Schotse rok als schooluniform op zondag ( groen-blauw).
Ik heb behoorlijk wat moeten zoeken naar deze French Terry....maar uiteindelijk gevonden.