donderdag 22 augustus 2019

Over de kwaliteit en kleurvastheid van tricot stoffen gesproken.....

Soms zie je een leuke stof in de winkel....exact jouw tinten.
Je koopt de stof...maakt er een leuk t-shirt uit...
om
na 2-3 wasbeurten vast te stellen dat de kleur vaal wordt en de stof gaat "pillen". (?? juiste AN-term??)

En gedragen confectie shirts zich ook zo ?



Ik stelde de vraag in een naaigroep op Facebook en las dat meerdere dames het verschijnsel herkenden.
Niemand kon echter de vinger op de wonde leggen.

-Enkelen hadden een technische uitleg over het breisel of de manier van verven van het weefsel.

-Anderen wezen op de eerste plaats naar de prijs van de stof ; dure tricot "zou" absoluut kleurvaster zijn en langer mooi blijven.

-Bepaalde dames wezen met een beschuldigende vinger naar bepaalde wasmethodes... EN naar de droogkast.

-24 uur in azijn vooraf zou de kleur voldoende fixeren.

-Men was er ook niet van overtuigd dat "confectie" het beter doet.




Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen:

1. Confectie doet het bij mij alleszins beter. Zal wellicht afhangen van de merken die je koopt. Ik koop wel vaker Duitse merken ( Gerry Weber; Rabe; Frankwalder; Golléhaug....)

2. Ik koop geen supergoedkope tricots; kleuren en prints zijn prioritair.Ik koop meestal bij fysieke winkels in mijn regio, maar als zij de gezochte materialen/tinten niet hebben ,dan koop ik wel eens online.( katoentricot en viscose tricot tussen de € 10 en € 20 per m). Er is geen duidelijke lijn in te trekken, soms pillen de duurdere sneller dan de goedkopere.

3. Ik was al mijn shirts op dezelfde manier. Niét samen met ruwe kleding of gespen en ritsen. Shirts binnenstebuiten in de trommel. ( al worden ze in de was bijna altijd gedraaid)  Op 30 ° en zwieren op een laag toerental. Wassen met een wasmiddel voor wol en zijde en azijn in het laatste spoelmiddel in plaats van wasverzachter.

4. Mijn shirts worden gedroogd op een wasrek.


Een aantal foto's van shirts én hun kwaliteit en kleurvastheid.

Dit zijn 3 GOEDE voorbeelden.
De shirts werden al veel gedragen en gewassen en de stof houdt zich goed.








Maar deze shirts ( en die zijn echt geen jaren oud) werden vrij snel vaal en lelijk.





Bij deze 3 waren de witte haartjes al na de 2de wasbeurt zichtbaar.
Heel jammer.

Ik blijf hopen dat iemand mij "de ultieme tip" kan geven om dit in de toekomst te voorkomen.
Er zijn wel 2 voorwaarden : de basiskleur van de ( tricot) stof moet donker zijn ( donkerrood; blauw; zwart) en de prints geschikt voor 60+ dames.


Geen opmerkingen: