zondag 30 juni 2019

Kleinzoon gaat op kamp : het thema is "Vikingen"

Jeugdkampen hebben tegenwoordig een thema.
Dit jaar koos de jeugdbeweging waar mijn kleinzoon lid van is voor het thema :Vikingen.

Samen zochten we via Google en Pinterest naar inspiratie.

Het zou een tuniek worden in een welbepaald soort beige-bruin

Touwtjes zoals op dit voorbeeld werden leuk bevonden:

Maar bont hoort er blijkbaar ook bij:

En de armbeschermers zijn echt cool:


Ik kon dus starten.
De gewenst kleur beige-bruin vond ik niét bij Stael in Torhout en bij Verkempinck in Oostende alleen in French Terry.
Daar kocht ik ook het nodige nepleder en het nepbont.
Sierelastiek en inhaakgesp komen wél van Stael.


Ik bladerde door mijn magazines met kostuumpatronen ( die verzamel ik al langer) en vond iets bruikbaars in een oudere Knippie. Ik moest het patroon wél aanpassen , want het was er niet in de gezochte maat.

Een aantal foto's van het afgewerkte pak maken veel duidelijk:

1. De tuniek


2. Het viking symbool voor de letter F
( Fehu = verwijst naar iemand die door het verwerven van vee grote rijkdom bezit; het symbool verwijst ook naar spirituele rijkdom of wijsheid. )



3. de armbeschermers : in nepleder op tricot bevestigd





4. de beenbeschermers



Eén tegenvaller : ik wou "eyelets/nestelogen" gebruiken om het koord te geleiden ; maar ik heb het, na xxx pogingen opgegeven.
Een prymtang....drukknopen....nestelogen...kamsnaps...daar ga ik in de toekomst met een grote boog omheen.
Blijkbaar verminderde de kracht in mijn handen veel meer dan ik in het dagelijkse leven ervaar.
GRR
Ik heb dan de gemaakte gaatjes met borduurgaren ( perlé) afgewerkt.
Evenmin gemakkelijk , door de aangebrachte versteviging.


En dan kwam de hittegolf aan...
met temperaturen van 30 ° en meer.
Eh...????
Is zo'n French terry tuniek dan niet véél te warm ?
Eén half slapeloos nachtje later besloot ik ook een zomerversie te naaien.

In mijn stoffenkast vond ik een lap beige katoen met 3 % elasthane.
Elastisch katoen, dus. Ook geschikt voor een zomershort.

Ik dook weer in mijn verkleedkledingpatronen  ( knipmode 2012/2) en tekende deze tuniek uit.

Ik plande meteen om dezelfde accessoires te laten gebruiken ; daarom is het stiksel roestbruin zoals de riem. ( op de foto staat nog een gevlochten leren bandje)





Aan de jongeman zélf ( én zijn papa en Mama) om te beslissen "of" de dikkere of de dunnere versie meegaat op kamp.

Ik hoop een fotootje te krijgen van de jonge viking.









4 opmerkingen:

Mariette zei

Wow, wat een werk heb je daaraan gehad, mooi gedaan!

Omias maaksels zei

Dankjewel,Mariette ! Benieuwd 'of' het ook van pas kwam.

Girl in Uniform Lieve zei

Schitterend gewoon, had ik vroeger maar zo’n oma! Benieuwd welke versie mee ging op kamp.

Omias maaksels zei

Dankjewel Lieve, hij heeft de warme versie meegenomen , omdat hij inmiddels wist dat het vikingplunje voornamelijk 's avonds zou dienst doen.