donderdag 31 januari 2019

Werken met kurkleder....eerste project.

Af en toe bezig zijn met een naaiproject...
in kleine fases weliswaar
is
zo'n goede afleiding op dit ogenblik.
Mijn knie strubbelt wat tegen.
Een direct aanpak is er niet.
Kine...oefeningen....doseren...veel dingen aan een ander overlaten...
en dan zien we wel weer , zegt de dokter.
GRR.
Echt niet mijn ding.

Een klein project,dus.
dat werd een tas in kurkleder.
Ik naaide nog niet eerder met kurkleder.
Ik kreeg een tijdje geleden wél een mooie lap cadeau.
Zwart met goud.
In het echt veel mooier dan op de foto's.
Het knippen viel mee ;al vreesde ik eerst dat het materiaal wat stug zou zijn.
En misschien zou 'snijden' (rolmes) nog beter zijn dan 'knippen' (schaar)
Maar ik heb geen rolmes, noch snijplank.

Ik koos voor een eenvoudig patroon,(? de tienertas?) en besloot om alles uit kurkleder te naaien.
Ik gebruikte een ledernaald...en ja: er sneuvelde eentje onderweg.
Dit had,denk ik, voornamelijk te maken met de redelijk stugge tassenband.

Van andere gebruikers van kurkleder had ik vernomen dat je toch nog best een versteviging voorziet.
Ik verstevigde de voeringstof (lichte canvas) met zachte vlieseline . Het exacte nr. weet ik niet;maar het voelt als licht volumevlies. ( H630 ? )
Sowieso viel dit wat dik uit en was het keren van de tas geen makkie.



Oordeel zélf over het resultaat.












Ben ik tevreden over mijn eerste tas in kurkleder?

Ja,maar:

1.Ik had de stiklijn beter doorgestikt (aangeduid in rood)



2. de tas weegt nu 310 gr.
Ik wil liefst zo licht mogelijke tassen.
Dus wil ik voor een volgende tas eens uitzoeken wat ik lichter kan maken.
-de tassenband ?
-de vlieseline voering ?


3.Maar eerst testen of zo'n tas wel duurzaam is.


1 opmerking:

Mama C zei

Ik vind de tas er erg mooi uitzien!