donderdag 29 maart 2018

Schoolmeisjesjurk voor kleindochter

Onze jongedame speelt in een harmonie sedert het begin van het schooljaar.
Ze mag deze paasvakantie mee op concerttournee in Normandië (FR).

Naast alle dagelijkse benodigdheden én het uniform van de harmonie , werd ook gevraagd kleding mee te brengen zoals men droeg op school tijdens WOI.

Ik werd ter hulp geroepen om inspiratie te zoeken ; fotomateriaal te verzamelen en uiteindelijk ook een geschikte jurk te naaien.

Het was niet zo eenvoudig om een eenduidig beeld te krijgen van wat meisjes van 12-13 jaar in de periode 1914-1918 droegen op school. Er was immers een groot verschil tussen de meisjes die het '7de en 8ste leerjaar' volgden van de lagere School , en de meisjes die naar het 'pensionaat' gingen.

Deze foto's waren het meest representatief  ( afkomstig uit erfgoedpagina's over Vlaamse pensionaten):




Er werd besloten te kiezen voor een zwarte (tricot) jurk met witte kanten kraag, met als accessoires een blikdichte zwarte panty en een zwarte fluwelen strik voor in  het haar.
De lengte van de jurk zou voorlopig onder de knie gehouden worden.

Ik gebruikte het patroon Joy van La Maison Victor. ( 2017- maart/april)
Omdat ik gelezen had , dat dit patroon klein tailleert , tekende ik lengte maat 30 en breedte maat 36 uit. Dit zit kleindochter als gegoten.
De stof is zwarte katoen  tricot.

Een witte kanten kraag vinden was geen makkie.
En al zeker niet omdat ik er geen rekening had mee gehouden dat dergelijke losse kraagjes niet in alle maten te krijgen zijn.
ALS ze al te krijgen zijn.
Uiteindelijk kon ik een kraagje overnemen van een dame uit een naaigroepje op Facebook :
Een heel mooi fijn kraagje :





Helaas : het kraagje bleek veel te smal ( punt A naar B zou moeten 25-26 cm zijn) voor de reeds geknipte halsuitsnijding.
Guinevere vond het best wel jammer  en ik heb haar beloofd dat ik uit zal kijken naar een ander kledingstuk/model waarbij dit fijne kraagje gebruikt kan worden.

Ik zette mijn zoektocht nog even verder en kon nog een paar kraagjes op de kop tikken bij mijn eigen handwerkwinkel.Ik had dat daar nog nooit gezien....vreesde geen antwoord te krijgen op mijn vraag....maar uit een donkere hoek van de winkel werd een doos ter voorschijn getoverd waarin nog enkele kraagjes zaten.
helaas : wél iets groter....toch nog niet groot genoeg.

Ik heb dus hulpmiddeltjes gebruikt :
Vooraan het kraagje uit elkaar geschoven en een glinsterende knoop tussen geplaatst.
Achteraan is de kraag ook niet aansluitend ; maar kleindochters lange haren zullen dat wel verdoezelen.

Het uiteindelijke resultaat beviel kleindochter erg.
Ze wil graag dat ik de jurk , na het concerttournee, inkort tot een stukje boven de knie.
Indien mogelijk wil ze ook een kanten kraag op die jurk....maar dan liefst een kraag van de juiste maat.

Dus lieve lezer : als u weet waar ik een kanten kraag kan vinden  van een grotere maat dan bovenstaande : graag een seintje.
( 2 helften van 25-26 cm )


En hier een paar foto's ; helaas niet op model ; dat liet de deadline niet toe.
Maar de jongedame beloofde om mij een selfie met het jurkje toe te sturen.














Geen opmerkingen: