woensdag 25 september 2024

Twee zomerprojecten die nog niet geblogd werden.

Af en toe bekijk ik eens mijn stofresten in de kast en selecteer ik de stofjes waarmee ik zélf nog iets kan doen en de lapjes die weg kunnen voor een goed doel.

Dit shirt met aangeknipte mouw ( patroon La Maison Victor - Odette) is genaaid uit zo'n stofrest.

Het is één van mijn favoriete stofjes geweest.

Althans de voorkant kreeg ik er uit

Voor de rugzijde moest ik in mijn effen zwarte stofjes gaan zoeken naar iets dat ongeveer dezelfde stofkwaliteit had dan de gevlamde stof.

Maar wie vertrouwd is met "zwart", weet dat er géén twee "zwarten" aan mekaar gelijk zijn.

Destijds, in het koor, waar wij lange zwarte kledij droegen, is het mij vaker opgevallen. Uit de verte lijkt het allemaal zwart, maar van dichtbij heb je een groot scala aan zwarten.

Zélfs op de foto is dit te zien






Gelukkig zie je bij een shirt niet meteen de voorkant en de rugkant samen, dus valt dit niet erg op.

Het shirt is al enkele malen gedragen geweest.





Het tweede shirt naaide ik uit een lichte katoentricot ( herkomst onbekend). De kwaliteit is écht zomers dun, als viscose tricot, maar zonder de eigenschappen ervan.

Ik gebruikte het basis damespatroon van Ottobre.  Dit patroon staat in een oudere dameseditie, maar was destijds ook als afzonderlijk papieren patroon te koop bij Ottobre.

Ik heb het patroon al vaak gebruikt en varieer met de halsuitsnijding; de mouwlengte en de afwerking van de heupband of onderste zoom. 

Hiér stikte ik een smal zoompje en reeg er een dun elastiekje in.










Geen opmerkingen: