woensdag 25 september 2024

Een pantalon naaien voor mezelf: zou dat lukken ?

In de maand mei liet ik een eenvoudige pantalon op maat maken door een professionele naaister.

( geweven stof ; mooie crêpe van Spaanse makelij)

Ik vroeg haar om het patroon ook beschikbaar te maken.


Ik heb geen gemakkelijk figuur : ik ben een " petite plus" met een " apple shape" en lezers die zélf naaien kunnen zich wellicht inbeelden wélke moeilijkheden dit geeft. Ik ben klein ( 1m59)  en schommel tussen een maat 44 en 50. Maat 50 geldt voor mijn tailleomtrek; maat 44 voor mijn heupomtrek . Daar ik klein ben; moet dat maatverschil dus verdeeld worden over een redelijk korte afstand van kruis tot taille. Men noemt dat de zithoogte. Bij mij is die dus kort. Tegelijk kies ik voor een halve of volledige elastische tailleband, want mijn taillewijdte durft nogal eens verschillen in de loop van de dag.

Omdat men in kledingzaken geen rekening houdt met zithoogtes, kan ik ook zelden een broek kopen in de winkel. Men wil wel retouches doen, maar als ik dan vraag wélke retouches ze kunnen doen, spreken ze over de " broekspijpen inkorten". Tja...dat zal niet veel helpen voor die korte zithoogte.


Samen met de pantalon kreeg ik het patroon, waarmee ik nu aan de slag kan om zélf te proberen om broeken te naaien. Ik dacht " een fluitje van een cent, want ik heb nu een patroon", maar ik leerde vrij snel dat de stofkeuze zéér bepalend is en meteen zorgt voor een ander resultaat of andere effecten. Ik wou niet meteen proberen om in een dure stof te werken zoals die van de naaister, maar die is wél vloeiend en goed van stevigheid.


De eerste stof die ik wou gebruiken is een middelzwaar katoen met iets elasthane. In deze zwaardere stof oogt de broek niet zo goed. De rechte broekspijpen staan wat stijf en dat vind ik niet zo mooi.

De tinten komen niet goed over op de foto. Het is marineblauw met een petrolblauwe lijntekening.





De tweede broek ( rood- gabardine) die ik probeerde te naaien is al iets beter omdat ik de broekspijpen van in het begin iets smaller nam en de middenvoorlijnen instreek.  Maar ook hier moet ik aankijken tegen een minder mooi resultaat dan bij de crêpe broek. Het is natuurlijk mogelijk dat het feit dat ik ook zakken toegevoegd heb, zorgt dat de broek anders valt.





De derde broek ( koningsblauw- bengaline- 97% katoen /3% elasthane- 200 gr stofgewicht ) is de lichtste van de 3. Ook hier heb ik zakken toegevoegd. Ik heb de broek al vaker  gedragen, en ben redelijk tevreden . Ik vermoed dat ik nog wat broeken zal moeten naaien om de meest geschikte combinatie van model en stof te vinden.






Geen opmerkingen: