woensdag 14 september 2022

Een pyjama voor een 13-14-jarige skaterboy met een voorkeur voor oversized

Eén van mijn kleinzonen wou graag een tricot pyjama.

Het was al even geleden dat ik nog een pyjama voor hem naaide, dus besloot ik eerst een testversie te maken.

Mijn eerste proefpyjama ging grotendeels de mist in doordat ik 2 zaken " veronderstelde", maar niét dubbelcheckte.

Mijn kleinzonen zijn smal; maar omdat ik de oudste wat minder zag de laatste tijd (ofwel op school ofwel op kamp), had ik niet gemerkt dat hij iets minder smal aan het worden is.

Dus de Wolf van Zonen 09 in de versie voor smalle jongens, was dus écht wel té smal.

Méér nog, zelfs de standaard versie zou nog té smal geweest zijn, maar die verschilt dan ook niet zoveel cm van de versie: smal.

De lengte : 164, wist ik wél en die was dus OK.

Tweede foute veronderstelling: ( les : volgende keer eerst kleinzoon zélf horen) de meeste pyjamapatronen én ook de confectie-pyjama's, zijn redelijk aansluitend. Maar kleinzoon die fan is van zijn skateboard en skaterkleding tot zijn stijl gemaakt heeft, wil graag los ; wijd ; zeer wijd zelfs.

Ik heb dus een nieuwe proefpyjama op poten gezet.

Dat was geen lachertje, want in patronenland vind je al niet zoveel modellen voor tricot pyjama's voor tieners, laat staan dat die dan oversized zijn.

Ik riep de assistentie in van de dames in een paar FB-groepjes, maar het bleek moeilijk om uit te leggen hoé wijd skaterkleding wel is. ;-) 

In een oudere Ottobre vond ik een wijdere joggingbroek en ik besloot dat patroon te gebruiken voor de pyjamabroek. ( Ottobre herfst 2005 nr 30)

Wat het shirt betreft was het zoeken nog lastiger.

Dank aan J.V.W. ontdekte ik dat Misusu Patterns een patroon heeft voor een t-shirt dat met verschillende opties in 3 wijdtes kan getekend worden, waarvan de grootste " oversized " is.

Ik heb dit patroon gebruikt voor het proefmodel 2.

Hopelijk komt de beoordeling snel....

***

En dat bleek al héél wat beter te zijn ; al mochten de mouwen een stuk wijder.

En voilà : hopelijk helemaal naar wens een donkergroene uni tricot pyjama ( Swafing tricot van bij Stael in Torhout)

Hierbij een aantal foto's.

Sorry voor de kwaliteit. Ik ben geen goede fotograaf en ik heb binnenshuis geen geschikte plaats voor dergelijke foto's.

Maar ze geven toch een idee van het resultaat.







Breedte van de  broekspijp:




Geen opmerkingen: