zondag 21 augustus 2022

Mijn Odette's....

Het patroon van de Odette top van La maison Victor is een voltreffer in naailand.

(Editie 2017/3)

Ik zag al heel veel Odette's passeren in de Facebookgroep van La Maison Victor.


Deze lente-zomer heb ik mezelf op een aantal Odette's getrakteerd.

Tegelijk heb ik ook wat stofjes verwerkt uit mijn stoffenvoorraad.


Ik doe wel een paar aanpassingen aan het patroon.

Zo verleng ik de panden systematisch en voeg ik een boord of een elastisch zoompje toe.

De halsuitsnijding vooraan heb ik ook een paar cm verdiept. En als ik eerlijk mag zijn, het zou nog iets dieper mogen, zélfs als ik het heel deftig wil houden.

Ik gebruikte diverse stoffen en de resultaten in modal tricot bevallen mij het meest. Deze stof is soepel en zacht, valt goed door maar ook weer niet té.







De versies in viscose tricot geven dan weer een wisselend resultaat. Zo vind ik de donkerblauwe met ananasjes aan de zware kant.



De tricot versie heb ik nog niet gedragen.

Ik vermoed dat ik dit shirt ook té zwaar zal vinden.

Eigenlijk was deze stof een verkeerd geïnterpreteerde aankoop.

Door de manier waarop de stof online gepresenteerd werd, dacht ik dat de strepen verticaal liepen.

Dat bleek echter niet zo te zijn.

Maar omdat de rek in beide richtingen +/- dezelfde was, heb ik de stof dus gedraaid.

Want met een maat 48 draag ik liever geen horizontale strepen.




Odette 4 + 5 zijn genaaid uit viscose tricot.



Elke gebruikster met ervaring in het naaien van viscose tricot, zal wellicht al ondervonden hebben dat er een groot kwaliteitsverschil kan zijn in deze stof.

Beide stoffen die ik gebruikte zijn redelijk zwaar. Helaas merk je dat niet altijd bij aankoop, ofwel omdat ze online gekocht werden, of omdat je in de stoffenzaak meestal niet een paar meter van de rol op je schouder drapeert. Iets wat ik dus béter wél zou doen....maar tja....

De Odette met bollen werkte ik af met een brede boord onderaan, waarin ik een soepele elastiek schoof van 4 cm.





De Odette met ananasjes werkte ik af met een smal boordje met fijne elastiek.




Opmerking 1: hopelijk werkt het bij dergelijke kleine ananasjes niet dat deze de boodschap zouden uitsturen dat je "single bent en graag wil daten".

Opmerking 2: helaas zat er een fout in deze stof , die na het voorwassen en strijken ( strijken op de achterkant omwille van de bedrukking) niét zichtbaar was, maar waar ik, na het naaien, toch zag dat er een paar steekjes los waren. Ik heb die losse steekjes quasi onzichtbaar kunnen herstellen; maar of de doorgetrokken draad verder steekjes zal lossen zal de toekomst uitwijzen. Jammer.




Geen opmerkingen: