woensdag 23 juni 2021

Drie maal zomers....drie maal marineblauw....drie maal viscose tricot.

Ik werk doorgaans met katoen tricot ( katoen + elasthane) van wisselende stofproducenten , want kleur en motief zijn nog steeds belangrijker dan de herkomst van de stof en zélfs belangrijker dan de prijs.

Al zal ik toch ook 2 x nadenken vooraleer een katoen tricot te kopen van méér dan € 20 per meter. Dan moet het al een heel speciale print of kleur zijn. Of een speciale gelegenheid.


Kleuren en prints....ik vind dat zo moeilijk.

Stofkwaliteit beoordelen als je online koopt zoniet nog moeilijker.

Er zijn een paar stoffenmerken die ik met de ogen dicht durf te kopen ; ( de Swafing Gitte - uni tricot : Meghan Blue Fabrics katoen tricot ; de meeste Stenzo's ) maar soms ben ik blij dat ik een staaltje kon bestellen of dat ik zélf naar de winkel kon om de stof te zien en te voelen.

Dat laatste is er, door Corona , nog niet altijd bij.

Ik vind de beperkende maatregelen....het risico op een wachtrij aan de winkel....in een winkel lopen met een mondmasker op , nog steeds heel vervelend en dus bestel ik nog altijd zaken online.


Een stofkwaliteit die ik nog  erg lastig vind om te beoordelen is viscose tricot. Er is écht wel véél viscose tricot die flubber-de-flubber is....waar snel gaatjes in komen....die " bolletjes " nalaat bij het knippen ( eh....is dat dan wel viscose ?) 

Soit...het is een lichte tricot en buiten viscose is er weinig zomerse tricot in stoffenland te vinden.

Ik naaide dus 3 topjes/shirts met aangeknipte mouw.

Mouwloos is niet meer mooi als je 65+ bent, vind ik.

Van de gebruikte stoffen kan ik niet veel details prijsgeven.

De viscose tricot stoffen lagen alle 3 in mijn kast, zonder vermelding van de winkel waar ik ze kocht.

Eentje ervan kocht ik wellicht bij Minerva in de UK.

Alleen van de voile weet ik dat ze bij Verkempinck ( Oostende) gekocht werd.

Ik koos ook voor 3 x marineblauw.

Maar hoé verschillend is marineblauw ??

Hier hangen ze netjes 3 op een rij.























  



Ik gebruikte 2 x het patroon van de Ottobre Summer Basic  ( 2013/2) en 1 maal het patroon van de Anja top van "oogvoorkleurenstijl.nl".

Ik voorzie elk shirt wel van een boord of een elastiek onderaan.

Ik heb liever dat een topje/shirt iets kan opbloezen door de boord of de elastiek.







2 opmerkingen:

Marleen zei

Alvast een mooie collectie! Deze met de voile erboven is wel speciaal. Ik kocht nog maar één keertje viscose tricot (weet jammer genoeg niet meer waar of bij wie) en het is een top die veelvuldig gewassen en gedragen wordt! Ik zou nog wel graag van deze willen wist ik maar.....Persoonlijk ga ik ook graag liever fysiek stof shoppen! Heb toch ook al enkele keertjes iets gekocht wat ik anders in gedachten had....zien en voelen maakt soms een hemelsbreed verschil. De blauwe gebloemde viscose is alvast in de mode nu! Je zal er fleurig opstaan :-)

Omias maaksels zei

Dankjewel, Marleen ,
Ja : nét als bij katoen tricot is er in iscose tricot een enorm groot verschil.
En ja : online kopen leidt vaker tot miskopen.
Ik baal ook soms van de onvolledige of onjuiste informatie die online gegeven wordt. Ik weet vrij goed wat ik van bepaalde stoffen kan verwachten en als iets wat ik kocht dan helemaal anders aanvoelt ( bijvb het verschil niet maken tussen French Terry gewoon en Frensh terry brushed), dan frusteert me dat wel.
Voorlopig heb ik nog behoorlijk wat stofjes in mijn kast ; maar ik hoop dat ik de tijd nog mag beleven dat ik vrij en ongecontroleerd en mondmaskerloos naar de stoffenwinkels kan.