donderdag 19 maart 2020

CORONA

Een miserie waar weinig goed over te vertellen valt.


-Geen bezoek meer aan je 97-jarige moeder die pas in het rusthuis is.

-Alle moeite hebben om aan de meest elementaire voedingswaren te geraken ( en dan spreken we nog niet over toiletpapier)

-Scholen gesloten

-Als je kan moét je thuiswerken.

-Blijf in je kot ( al snak je vakantie na een heel inspannende periode) 

-De schrik dat iemand van je familie of jijzelf straks geveld wordt door het virus


Maar nog erger :

-zoveel mensen in de zorg ( verplegenden ; artsen ; paramedici in de Instituten voor minder valide kinderen en volwassenen en ik vergeet  vast nog een hele reeks beroepen en verantwoordelijkheden waarvoor sorry ) ; + de mensen in de voedingszaken die constant in de weer zijn....


En hét ergst ;

-de vele zieken

-de families die een dierbare aan deze ziekte verloren hebben


Er liep toch maatschappelijk ook wat mis...

Er zijn onvoldoende testen én er werd niet tijdig en op grote schaal getest na de krokusvakantie

Er is onvoldoende bescherming voor wie het nodig heeft

Het ontoelaatbare hamsteren werd niet aangepakt


Maar op veel plaatsen staan mensen klaar om te helpen. ( Ook in mijn stad)
Vrijwilligers bieden zich aan om te helpen bij het boodschappen doen van risicopatiënten ; je kan er ook terecht voor een babbel als je er nood aan hebt ( telefonisch wel te verstaan)


En heel wat hobbynaaisters zetten zich in om "mondmaskers" te naaien.
Ze zijn uiteraard niet geschikt voor medici en paramedici en verpleegkundigen ; maar er zijn een hele reeks andere beroepen in de zorg die er wél mee geholpen zijn .
Bovendien kan je ze ook thuis gebruiken.

Ik naaide vanmiddag mijn eerste exemplaar.
Het viel een beetje tegen.
Ik las over dames die 30 en meer mondmaskers naaien op een dag ( naast hun huishoudelijke bezigheden) en ik was vast van plan om mij aan te sluiten bij de groep ijverige naaisters.

Maar...
Ik naaide 1 u 30 ' aan één exemplaar.
Oei.
Daarmee overschreed ik al mijn eigen limiet " aan de naaimachine zitten" , want dat is niet goed voor mensen met artrose.

Uiteraard ga ik er nog naaien voor mijn eigen gezin.
Maar of ik mij ook zal kunnen inzetten voor een mogelijks goed doel....zal afhangen van het feit "of" ik truukjes kan vinden om het procédé te versnellen.

Hier zijn alvast de foto's van mijn eerste exemplaar













2 opmerkingen:

Marleen zei

Ziet er toch vrij goed uit hoor Mia, en inderdaad die fiberfill is een goed idee als filter (ook niet te dik). En weet je Mia gewoon je medeleven met de mensen en jou al een beetje kennende , alles wat je doet is belangrijk en even waardevol als 30 maskers per dag! (ps : mijn huishouden loopt een beetje op freddy's schouders als ik zit te naaien). Be safe and healthy ❤️

Omias maaksels zei

Dankjewel, Marleen,
Inmiddels zijn er nog niet veel bijkomende maskers uit mijn handen gekomen...De nodige zoektocht naar voedingswaren werkt wel een beetje verlammend. Nét als het veel stilzitten. Ik moet stikken/locken echt doseren , zoniet lig ik de halve nacht wakker met spierkramp in benen en voeten.
Zorg goed voor jezelf...Corona blijkt geen lachertje te zijn.