zondag 15 september 2019

De proef sweater werd een lounge broek.

Mijn kleindochter kan een paar nieuwe hoodies best gebruiken.
Sedert vorige winter had ze een ferme groeischeut.

Ik beloofde haar een test hoodie te naaien.
Zij heeft namelijk een specifieke, en blijkbaar lastige wens: de kap mag niet té ver overlappen en ook liefst niet op een boordje staan. De hals moet dus voldoende ruim blijven.
In hoodie-patronenland blijkt dit zeer moelijk te vinden te zijn.

Ik bestudeerde alle mij bekende patronenbronnen, maar werd niet veel wijzer.
Er zal dus moeten getest worden.

Ik haalde uit mijn stoffenkist een lap zwarte joggingstof, maar die lap bleek helaas te klein voor de proefsweater.

Dus werden de plannen opgegooid en vertrok ik van de vraag:" wat kan er dan nog wél uit die lap"?

Kleindochter draagt graag een gemakkelijke broek als zij studeert.
Gemakkelijk = niet té aanspannend
Gemakkelijk = aangename stof en liefst een warmere stof als het een winterse broek is.

Besluit: ik ga zo'n "lounge-broek" naaien.
(what's in a name , een loungebroek is een broek in een dikkere tricot ; zou dus ook perfect als sportbroek/joggingbroek kunnen dienen)

Ik koos dit patroon van Love Notions. Het patroon is geschikt voor geweven stoffen én voor tricot.



Vorige week maakte ik de broek passensklaar. Ik liet een aantal opties open voor de jongedame. Ik vroeg of ze ja/neen zakken wou. Ja,dus !
Ik liet haar ook kiezen tussen "rechte" broekspijpen ; " versmalde"  broekspijpen of...een "tricot boordje" onderaan zoals bij een joggingbroek.
Zij koos voor versmelde broekspijpen mét de extra vermelding dat ze de broek graag op enkellengte zou hebben. Dat blijkt hip te zijn , een stukje been bloot boven de rand van de schoenen.
Geen probleem: "u vraagt, wij draaien". of in dit geval: wij "naaien".

En dit is het resultaat: 
( foto's vanop mijn droogrek omdat de jongedame té veraf woont voor een fotoshoot)










3 opmerkingen:

Anja Wouters @stokstaartje zei

Leuke broek ... En nu snap ik hoe de sweater een broek werd. Heb je nog steeds geen sweaterpatroon gevonden?

Marleen zei

Ah zo zit dat! De titel wekte mijn nieuwsgierigheid.
Het ziet er een toffe broek uit, en het zal een fijne warme zijn voor jouw studente!
Doe zo verder Omi, zij vragen en wij naaien 😊

Omias maaksels zei

Een ietwat late reactie, sorry....bloggen gebeurt hier door PC-technische omstandigheden in vlagen....

Anja....ik ben NU bezig met een oversized sweater....je leest er nog wel over hoé die ontvangen werd door de jongedame.

En ja, Marleen, bij tieners is het absoluut : naaien wat zij vragen.
En af en toe lukt dat niet helemaal, want hun wensen zijn niet steeds te vervullen.