zaterdag 4 mei 2019

Eén patroon.....3 shirts

Ik gebruikte tot nu toe een ouder patroon van Ottobre voor mijn eigen t-shirts...
en wou wel eens iets anders.
Bovendien vond ik dat mijn laatste shirts een beetje trokken ter hoogte van het oksel.
Ik ging dus op zoek naar een shirtpatroon dat geschikt is voor een iets grotere cupmaat dan de B-C van Ottobre.

Een poosje geleden had ik, naar aanleiding van een kortingsactie, bij Bella Sunshine Designs het top/jurkpatroon : Maggie gekocht.
Dit patroon bestaat in 2 versies ; waarvan 1 voor een iets grotere cupmaat.



Ik tekende de maten 16 en 18 uit, omdat dit,vergeleken met de maattabel, de geschikte maten zouden moeten zijn waartussen ik zou moeten switchen.
Dat bleek dus min of meer te kloppen ; ik mocht een ietsje versmallen.

Omdat ik meestal kies voor een shirt op een heupband, maar nu ook iets anders wou, voorzag ik de onderkant van de shirts van een smal zoompje waar ik een heel fijne elastiek door reeg.
(ik heb zo'n gekocht shirt in mijn kast en ben blij met die elastische tunnel.)

Ze bevallen me !

Shirt 1 en 2 zijn genaaid uit viscose tricot
Hopelijk gaat de stof niet snel vaal worden of wollen.
(heb ik al vaker meegemaakt met viscose tricot)









Shirt nr 3 is van een soepele katoen tricot ( Art gallery fabrics)




3 opmerkingen:

Thea zei

Ze zien er goed uit! Je doet elastiek door de zoom, maar hoe strak doe je die dan?
En hoe lang is je shirt dan?
Ik draag nooit broeken, maar wil er nu wel een paar maken. Alleen iets voor er op,dat is mijn probleem!

Groetjes Thea♥

Omias maaksels zei

Dag Thea, ik maak shirts met een elastiek slechts een paar cm langer dan de shirts die ik gewoonlijk draag. Ik zorg er telkens voor dat de gulp van de broek zéker bedekt is. Dat is voor mij de ideale lengte. Het elastiek meet ik strak om de heupen en neem dan geen naadtoegift , terwijl ik het ene elastiek einde wél 2 cm over het andere leg om het vast te stikken. Zo blijft de onderkant van het shirt soepel.

Thea zei

Ik ga het eens proberen. Bedankt voor je uitleg.
Broeken heb ik nog steeds niet gemaakt, wel een lange rok! En 2 korte rokjes ongeveer af!

Groetjes Thea♥