zondag 13 augustus 2017

Een Lego-speelmat-opbergzak met giettuit : TEST

De boys ( = mijn kleinzoontjes van 8,5 en 6 jr ) zijn verwoede legospelers.
Als ze een nieuwe doos Lego krijgen , dan bouwen ze het model wel eerst een paar keer na.
Maar al heel snel verdwijnen de blokjes in afzonderlijke plastic dozen. ( maximale grootte van een IJsboerke 2,5 l verpakking)
De blokjes zitten dan per kleur en zelfs nog in diverse reeksen gerangschikt , zodat ze bouwwerken naar eigen fantasie kunnen bouwen. Wat ze het liefst doen.

Meestal maken ze hun Legobouwsels op het vast tapijt in de speelhoek.
Soms is het daarbij nodig om een doos blokjes uit te strooien om naar een onderdeeltje te zoeken.

Lego bracht in de jaren 1975-1980 een eigen Lego-speelmat-opbergzak op de markt.


Ik heb een paar zakken nagemaakt en die worden hier bij ons frequent gebruikt.

Bij hun Papa en Mama thuis hebben de jongens geen opbergzakken.
Maar vorige week vroeg mijn schoondochter of ik niet een soort speelmat-zak kon naaien met een voorziening om de uitgestrooide legoblokjes weer snel in hun doos te kunnen gieten.
Een Lego-opbergzak-speelmat met giettuit , dus.

Het was behoorlijk denken.
Ik vroeg om assistentie bij de dames van een naaigroepje  op Facebook en op het Sanchoforum.
Iemand suggereerde een rits...iemand andere een gaatje met een soort stoffen dekseltje dat met velcro bevestigd zou worden.
Zelf liet ik mij inspireren door vouwbare snijmatten in de keuken.


De foto's hieronder tonen stap voor stap wat ik bedacht en naaide.

Let wel : deze 'testversie' heeft 2 mogelijkheden.
Het is de bedoeling om te kijken wélke aanpak het handigst is.
-ofwel de hoek met de baleinen
-ofwel de hoek met de placemat-plastic


Dubbele canvas ; afgeboord met brede biaisband


Zo'n speelmat heeft rondomrond een koord nodig om 
de tas samen te trekken. Ik realiseerde mij dat
ik het koord niet kon laten doorlopen over de 'giet-tuit'.
Daarom stopt de boord over een afstand van 12 cm.
Hier heb ik 2 smalle tunnels gestikt om baleinen door te schuiven.
Mijn baleinen hebben zich blijkbaar heel diep verstopt ,
dus gebruikte ik een stuk plastic balein(?) die ik ooit recycleerde
uit een gekregen goedkoop verkleedjurkje 
met hoepelrok.
Op de volgende foto zie je hoe dat materiaal eruit ziet.




Ik had niet het idee dat deze tunnels met balein goed zouden 'gieten'.
Daarom bedacht ik een tweede werkwijze.

Ik zocht een afgedankte placemat
(ze was te dun ; dus nam ik ze dubbel)



Daaruit knipte ik driehoeken die ik in een grotere tunnel schoof




Ik heb het idee dat ik nu wel een
bruikbaar 'gootje' genaaid heb.


De driehoek is goed stevig.

Straks nog een koord door de biaisbandtunnel steken en de testversie is klaar.


Nog een paar dagen geduld vooraleer de test-speelmat kan meegegeven worden en thuis door de boys kan geprobeerd worden. 


Resultaten van de test :

Het 'GOOTJE' werkt goed.
Het zou iets langer mogen.

Het koord rondom is wat stroef en hindert wat bij het opruimen.
Ik bekijk een andere aanpak.
( nestelogen testen....of kijken of ik die kan 'laten' inslaan )

Mijn 'reststof' is té druk van print om de legoblokjes te zoeken op de speelmat.
Ik vraag nog na wélke kleur het best geschikt is.
Beige misschien ?









6 opmerkingen:

maarten zei

Dat ziet er mooi uit, in een gepaste stoere stof!

Omias maaksels zei

Merci ! Hopelijk lukt het 'gieten' .

Marleen zei

Wauw, je moet er maar opkomen! Sjiek gedaan!

Omias maaksels zei

Dankjewel , Marleen !

Danielle zei

Weer knap bedacht, ben benieuwd of de boys het ook handig vinden

Omias maaksels zei

Ik kreeg nog geen foto, Danielle.
Ik hoorde al wel dat het gootje goed werkt : maar dat de kleine stukjes in het koord blijven hangen.
Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken.