zaterdag 20 mei 2017

Een trio....en meer....voor mezelf.

Hoog tijd dat ik weer eens iets voor mezelf naai...
dacht ik , toen ik laatst ging shoppen in een naburige provinciestad.
Eén van mijn favoriete winkels blijkt nog slechts 3 dagen in de week open te zijn (natuurlijk gesloten op de dag dat ik ging shoppen - GRR- )
Een andere winkel , die mijn favoriete merken verkoopt ( Weber ; Frankwalder , Taifun en consoorten...) had niet zoveel hangen in mijn tinten.
(dat was vorig jaar ook zo...2 jaar geleden ook zo....)
Ik heb slechts één rood bloesje kunnen kopen.

Ik begrijp het wel ; een winkel koopt in wat het gros van de klanten wil.
En het gros van de Weber en co-fans verkiest nu eenmaal geen felle tinten .
(dat stelde ik met eigen ogen vast , toen ik een paar dagen geleden een koffie dronk op het terras van de Abdij Zevenkerken , waar nét een buslading senioren had plaatsgenomen : het was al beige ; écru ; lichtblauw en wit wat de klok sloeg)

Tegelijkertijd wou ik al even het Harley-patroon van La Maison Victor uittesten in mijn maat.
Ik gebruikte het patroon  al voor een shirt voor kleindochter.
Het model is redelijk ruim ( heerlijk : verdoezelt mijn vetrolletjes)
én is gemonteerd op een boord .

De eerste stof die in aanmerking kwam;
zeg maar voor een soort draagbaar proefmodel , was een paneel in viscose tricot.
Ik twijfelde of ik dit op mijn leeftijd nog wel kan dragen ; maar ik heb niemand het hoofd zien omdraaien toen ik het shirt voor het eerst droeg.
Ik vond het aangenaam dat het shirt een zekere ruimte heeft.


Bij het viscose shirt had ik de armuitsnijding  iets aangepast ; omdat ik een stuk kleiner ben dan de meeste dames en omdat ik niet hou van een gapend armsgat. Dit bleek achteraf niet echt nodig ; dus heb ik bij de volgende uitvoeringen het armsgat gelaten zoals het patroon het aangeeft.

Ik heb wél andere boordjes gebruikt.
Bij een t-shirt zie ik graag een boordje ; het geeft , naar mijn gevoel , een meer afgewerkte indruk.
LMV slaat de boorden naar binnen.
Ik heb ook de hals een tikkeltje lager geknipt.

Met hetzelfde patroon naaide ik nog twee shirts.
De stoffen zijn katoen met elasthane = iets dikker dan de viscose van daarnet.
De tijd zal uitwijzen welke stof mij het meest draagcomfort geeft.



stof bij Stael-Torhout

stof bij Stael-Torhout
(onverwachte aankoop...mijn oog viel plots op de stof....
helemaal mijn tinten)



Terwijl ik deze shirts opborg in de lade...
zag ik een paar shirts liggen die ik vorig jaar naaide , maar nog nooit geblogd heb.
Ik had er toen de tijd niet voor....en heb er later niet meer aan gedacht. (het was erg druk toen door de valpartij van mijn moeder ; haar verblijf in het ziekenhuis ; haar verminderde mobiliteit )

Ik heb toen wél genaaid.
Enerzijds omdat naaien  voor mij een uitlaatklep is; het neemt mijn brein dusdanig in beslag dat er geen tijd meer is voor gepieker.
Anderzijds omdat ik  ' mijn stoffenvoorraad' wat wou uitdunnen.
EN  ook omdat ik heb nood had aan wat nieuwe shirts.
(een paar kilootjes  bijgekomen , helaas....ook een gevolg van het gebrek aan planning en structuur de laatste maanden)

Het basic Ottobrepatroon is hier al vaker gebruikt ; meer heb je niet nodig als je kiest voor een stof met print.


Dit zijn de bewuste 2016-shirts :

Nummer 1 werd weinig gedragen...omdat het toch niet echt mijn kleur is. Ik heb het shirt in de herfst een paar keer gedragen met een paars gilet erover.




Dit shirt werd wel enkele keren gedragen ; is ook veel fleuriger.



Het derde exemplaar is vooraan uit twee lagen gemaakt : viscose tricot met een laagje rekbare kant.
Het rugpand is alleen uit viscose.
Ik heb het shirt al een 4-tal keer gedragen.
Het voelt erg aangenaam....maar de stof heeft neiging om wat te rekken.


Stoffen gekocht bij Van Leuven , waar ze de combinatie viscose+kant in meerdere tinten hadden





4 opmerkingen:

Mariette zei

Ik had al het een en ander op facebook voorbij zien komen vandeweek maar ik wil hier ook nog even reageren. Wat een mooie shirts heb je gemaakt! Ook die van vorig jaar zijn erg mooi. Zo netjes afgewerkt en ik hou van je stofkeuze.

Omias maaksels zei

Dankjewel, Mariette.

Anoniem zei

Mooi hoor, en zeker kun je dat nog dragen!!
Dat bloemetjes shirt is ook erg mooi!

Omias maaksels zei

Merci Thea