woensdag 20 september 2017

Twee joggingbroeken = praktische outfit bij het studeren.

Kleindochter G. zit nu in het eerste middelbaar.
Dat is een hele stap in het leven van een tiener.
Er is meer school-en studiewerk en ook voor haar hobby's heeft ze meer tijd en ruimte nodig.
Binnenkort kan ze dat op haar nieuwe , ruimere (zolder)kamer doen.
Ik vermoed dat ze daar heel veel tijd zal doorbrengen.
Studeren...tekenen...knutselen en musiceren... (en wie weet ook naaien) lukt allemaal beter als je gemakkelijke en praktische kledij draagt.

In mijn stoffenkast lagen nog 2 lappen French Terry ; uitstekend geschikt voor joggingbroeken.
De linkse stof is een 'French Terry brushed' (iets dikker ; wat minder rekbaar ; soms zomerjogging genoemd ) ; de rechtse stof is een gewone French Terry.
De rechtse is merkloos ; de linkse is van Mies en Moos.



Ik koos aanvankelijk voor een patroon uit een recente Ottobre  (2017/2 nr 3 maat 36 verkort ); maar knipte naderhand toch andere zakken én werkte de broek iets anders af. De reden was : stofgebrek.
Ik heb bij beide broeken een beetje moeten foefelen.
Bij de effen blauwe had ik wat meer te verbergen. Ik kon de zak niet uit één deel krijgen ; voegde een naad toe en die was me nét iets té duidelijk aanwezig , vandaar de opgezette applicatie . Tja...een glitterapplicatie op een zakinsteek...wat ongewoon...maar moet kunnen.

een zicht op het 'gefoefelde' stukje van de zak.

Hier heb ik voor de foto even het bovendeel van de zak weggetrokken , zodat te zien was wat ik te verdoezelen had.




De keuze van de boordstof was evenmin gemakkelijk.
Ik stel mij heel veel vragen over de wijze waarop andere naaisters dit oplossen.
Ik hou van 100 % matchende boorden....maar vind zelden dé ultieme kleur.
Soms valt het mee , omdat de gebruikte stof veelkleurig is en er wel boordstof beschikbaar is in één van de voorkomende tinten.


Maar even vaak valt het tegen en is er nergens een 100 % compatibele boordstof te vinden.
Eerlijk gezegd stoor ik mij daar een beetje aan.
Maar ja...ik kan niet stad en land afzoeken om nét dat tikkeltje 'donkerder blauw dan dit blauw' op de kop te kunnen tikken.
Zo heb ik voor de effen donkerblauwe broek , na veel proberen , gekozen voor een glitter boordstof.





In het echt zijn de kleuren donkerder en is het verschil iets minder opvallend.




En zo ziet de joggingbroek er in zijn geheel uit.

Ik denk wel dat ze nuttig zullen zijn komende herfst en winter.





2 opmerkingen:

Danielle zei

Dat zijn comfortabele broeken, zal heerlijk zitten. Klederdracht is trouwens bij ons kleding die vroeger gedragen werd..

Omias maaksels zei

Dankjewel , Danielle !
Voor wat betreft de term 'klederdracht' ; ik weet wat daar in NL mee bedoeld wordt. Het was ook niet de term waarmee ik helemaal tevreden was. Ik vond op dat moment echter geen betere. 'Kleding' leek mij te algemeen. Ondertussen heb ik nagedacht over een betere term. Ik denk dat 'outfit' geschikter is. Ik zal dus ook straks mijn titel in die zin wijzigen.