donderdag 6 juli 2017

Eentje van de drie is goed ; beide anderen hebben nog heel wat aanpassingen nodig.

OK : deze is goed , dus : de 'Odette' van 'La maison Victor'.
(voor de niet-naaiende lezer : dit is een patroon ;-) )

Het patroon , samen met deze paneelstof  , levert dit resultaat op :





Het shirt had iets langer mogen zijn ; maar helaas was mijn paneel niet recht geknipt...zodat het niet langer kon genaaid worden.
Maar Guinevere heeft het shirt meteen aangehouden.
Ik vind het een tof tienermodel.
Ik zal het patroon zeker nog gebruiken ; ook voor mezelf.


Welke modellen moeten dan aangepast worden ?
Deze maxi-dress ondermeer:




Deze foto's tonen een draagbare jurk...
maar van dichterbij gezien was de armuitsnijding té laag en te wijd.
Dat is duidelijk te zien op deze foto.


Het stofje is een 'trooststof'.
Ik was recent een weekje in Limburg - grens BE en NL.
Ik wou dolgraag een 'souvenir-stofje' kopen in een Nederlandse stoffenwinkel.
Maar het was bloedheet die dagen en om bij mijn  Top-1-winkel  Textielstad te komen was het ruim 80 km rijden...wat ik er , gezien de hitte , niet voor over had.
Omwille van de warmte ben ik in Weert (waarvoor ik de Nederlandse bussen testte) ook niet tot aan de stoffenwinkel gestapt.
Bleef over : een redelijk grote stoffenzaak in Valkenswaard.
Op mijn lijstje stonden 3 stofjes voor mezelf ( tricot en viscose-geweven in zwart-wit geometrisch of felle tinten) ; maar dat hadden ze niet.
Ik was redelijk teleurgesteld over het aanbod en 'om toch een stofje uit een Nederlandse winkel mee te hebben ', kocht ik bovenstaande Stenzo-print voor Guinevere.


Het patroon is het recent verschenen Farbenmix-patroon : Carmen 



Nummer 3 is een poging tot het naaien van een jurk met een gedraaide knoop op de rug.
Een paar maanden geleden ging ik met kleindochter langs in een tweedehandszaak in mijn woonplaats ( eigenares is een oudleerlinge) en kleindochter trok er een jurkje aan met zo'n 'twisted back'. Het rugpand van die jurk was dubbel en de knoop was nogal propperig.
Maar Guinevere was helemaal weg van het idee van zo'n knoop.
Ik beloofde het te proberen.

Het shirtdeel is redelijk gelukt. Al moet ik de zijnaden versmallen.
Het proefmodel was in katoentricot ; deze uitvoering in viscose en het verschil in 'rek' is enorm.
Maar ik ben niet tevreden over de aanzet van de rok.
Het materiaal is geweven voile en lichte voeringstof ; maar omdat ze de jurk zou kunnen aantrekken heb ik dus op taillehoogte , de heupwijdte nodig. Dat zorgt voor een veel te slobberige jurk.
Zoals je kan zien op de foto.


Wat zijn mijn plannen hiermee ?
Ik overweeg 2 mogelijkheden:
Oplossing 1 : het tussenvoegen van een tricot tailleband van 4,5 cm , die mooi aansluit op taillehoogte. Onderaan de tailleband wordt de stof dan bevestigd in plooien , zoals ik eerst deed.
Oplossing 2 : ik neem andere stof en maak een halve cirkelrok , zodat de plooien of fronsen niet meer zorgen voor een slobberig effect.
Even nadenken dus nog.....

Dit waren mijn hulpmiddelen :




Schets van studio Faro





en deze tutorial van New Horizon designs 

Ik heb dus nog een paar namiddag naaiwerk om de nrs 2 en 3  draagbaar te maken.
Wish me luck !








Geen opmerkingen: