zaterdag 20 mei 2017

Een scrunchie of scrunchy

De scrunchie , beste lezer , is een haarband in stof , genaaid rond een elastiek .
De scrunchie sierde grote en kleine hoofden in de tachtiger jaren


(Paula Abdul)

Een paar dagen geleden las ik op een modeblog over tienermode dat scrunchie's weer 'in' zijn.


Het leek mij leuk ( en tegelijkertijd wat lachwekkend ) om mij even te verdiepen in een scrunchie.
Wat is de Nederlandse term voor dit kleine stofbandje ?
Google gaf 'wokkel elastiek ' als vertaling.

Maar als ik dan weer googel op 'wokkel elastiek' of 'wokkelelastiek' , dan toont men mij dit :


Omdat ik , nieuwsgierig aagje , nog meer wou weten over de wokkelelastiek alias scrunchie , zette ik mijn zoeken nog wat verder.

Dit leerde ik oa.

- Het 'Groene boekje' erkent het bestaan van 'de wokkel' en 'wokkelen'.

-www.encyclo.nl geeft volgend zoekresultaat :

Wokkelvormige roestvaststalen staaf waarmee gescheurd, losgelaten of bros metselwerk constructief wordt hersteld. De ingenieuze vorm van de wokkel staat de natuurlijke beweging van de gevel toe. 
Wokkel
1) Elastiek 2) Gedraaid zoutje 3) Gedraaid soort zoutje 4) Spiraalvormig zoutje 5) Zoutje

-en tot slot kwam ik in een artikel in nrc.nl het woord 'wokkelen' tegen :

....." Willy Dassen, hoofd van het opslagcentrum, laat trots zijn manchetknopen zien op de vraag wat er met al dat Nederlandse muntgeld moet gebeuren. ,,Wokkelen'', zegt hij. Zijn manchetknopen blijken gemaakt te zijn van `gewokkelde' kwartjes. Wokkelen is het ontwaarden van het Nederlandse muntgeld door er, plat gezegd, deuken in te slaan....."



Haha...en dat allemaal voor een kleinigheid als deze:
De zelfgenaaide scrunchie in de stof van een recent genaaid jurkje.


Benieuwd of ie rond kleindochters paardenstaart past.





2 opmerkingen:

Unknown zei

Wij noemden dat vroeger frutsels.

Omias maaksels zei

Ik heb het in mijn jeugd ook wel gebruikt....maar een naam herinner ik mij niet.