zondag 15 mei 2016

Eén patroon ; 4 kledingstukken ; één constante : een zwierrok.

Enkele weken geleden lanceerde  Anne van ' Sofilantjes ' het nieuwe jurkpatroon : Solis.
In een mum van tijd stonden een hele reeks afgewerkte jurken op Facebook.
Voor kleine meisjes...voor grotere meisjes...in diverse prints en kleuren.
Het verbaasde mij een beetje dat een patroon zo snel een hit werd.
Tot ik toevallig hoorde dat er een wedstrijd aan verbonden was: wie binnen een gegeven tijd de jurk in een originele pose publiceerde , kon het patroon terugbetaald krijgen.
Uiteraard was ik daar te laat voor...maar niet erg : het is een leuk patroon.
mét een aparte ruguitsnijding en daar is kleindochter fan van.

Ik maakte een proefjurk met een lap stof uit mijn voorraad.
Het patroon naait vlot ; kan quasi volledig op de locker genaaid worden.
De digitale print tricot die ik had...vind ik wel ietsje té dik/te stevig.
Vooral omdat het bovenstuk gedubbeld wordt.

Ik had ook onvoldoende stof voor een volledige cirkelrok;
het werd dus een halve cirkelrok.
Guinevere vindt de jurk leuk :






Zoals ik al zei : 1 patroon voor 4 kledingstukken....
Vermits Guinevere ook vragende partij is voor korte , wijde rokjes , gebruikte ik het rokpatroon van de Solis voor 2 rokjes.
-eentje in legergroen ( past in de army-reeks van een paar maand geleden)
-en een recyclageproject van een Zara-cocktailjurkje dat ik 2dehands kocht , maar dat een beetje beschadigd was bovenaan :






Het 4de kledingstuk is een combinatie van het patroon Whitney van Farbenmix ( bovenstuk) met de cirkelrok van het Solis-patroon.




Dit is een jurkje waar ik slechts gedeeltelijk tevreden over ben.
Reden : de stof.
De kleuren vind ik schitterend ; het model ook.
Maar deze 'viscose' tricot rekt vreselijk ; hangt ook erg zwaar door.
Ik had de jurk een eerste keer gemaakt en goed nagemeten.....maar bij de pasbeurt waren de armsgaten veel te laag ; de taille zat niet goed....gewoon door het gewicht van de stof.
Het werd dus enkele uren tornen ; want het elastisch biaisband was al aangestikt.

Ik ben al geen grote fan van viscose ( om. risico op 'wrijf-gaatjes' is veel groter) : maar zo erg als bij deze stof heb ik het nog niet voorgehad.

Welke soort tricot te gebruiken blijft dus een ernstige oefening in stoffenkennis.
Wie tips heeft hieromtrent : graag in een reactie noteren.





Geen opmerkingen: