dinsdag 20 oktober 2015

Beanies : veeleer een accessoire dan wel een muts.

Ja , beste lezer : ook kleine dingen verdienen onze aandacht en onze tijd.
Ook kleine kledingstukken dienen gepast te worden.
Zo ook de 'beanie'.

Ik weet wat een beanie is.
(tja...ik leef niet voor niets tussen de stoffen en patronen en de naaigroepjes op internet)
Ik zocht naar een etymologische verklaring van het woord...dacht aan een bonenzak.
Maar de informatie over het woord was karig :
" naam voor een soort muts in Amerika en Australië".
Een muts ; ja !
Verder weet ik het ook niet.

Kleindochter is niet echt een mutsentype.
Maar af en toe heeft men een muts nodig , niet ?
Bijvoorbeeld als je met  natte haren  uit het zwembad komt en in de herfstkilte huiswaarts gaat.
Of misschien toch als het vriest ?
( en weet je....men voorspelt een koude winter...zouden een aantal oude weerspreuken aangeven...)

Maar eigenlijk wordt zo'n beanie niét voor de warmte gedragen : het is een echt (pre)-tiener-accessoire ; dat zowel binnenshuis als buitenshuis op de hoofden van onze tienermeisjes pronkt. ;-).

Soit ; niet gepalaverd...de beanie.
In de herfsteditie van Ottobre  2015 staat een patroon.

Er kwam een proefmodel in dubbele plattricot :
Deze 'beanie' bleek te kort en te wijd.



De tweede muts verlengde ik een stuk en maakte ik iets smaller.



Het pakketje met de muts is nu naar het adres van kleindochter.

Aan haar om te zeggen of :
1. de maat goed is.
2. de muts voldoende bescherming/warmte geeft ( ? katoentricot ?)
3. Ze misschien toch nog een fleece exemplaar wil ? ( ik vrees ervoor ; ze heeft een hekel aan fleece)
4. Ook al houdt ze van zwart ; er bestaat nog steeds een kans dat een 'beanie' in een andere kleur gewenst is. In dat geval kunnen we overleggen.

EN :
-De maat was goed
-het is niét belangrijk of de beanie warm is....daarvoor zal die niet dienen ; wél als accessoire.
-er werd ook een donkerblauw exemplaar besteld :

Ik heb de donkerblauwe versie op het pashoofd gezet : 



Mooi slouchy , niet ? ;-)




Geen opmerkingen: