zondag 6 november 2011

Schortjes en proefrokjes voor Juf Ann

Dit is een antwoord op 2 vraagjes van Juf Ann: de kleuterjuf van mijn kleinzoontje Florian.

Eerst en vooral : 6 schortjes.
De schortjes zijn gemaakt uit stevig katoen van Ikea. http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00154498/

Juf Ann koos voor een lichtere streep...maar die was er niet in Ikea-Gent
En de stof viel tegen bij het verwerken.
Na de wasbeurt (doe ik standaard met stoffen die mogen gewassen worden) voelde de stof nog harder aan dan bij aankoop....terwijl iemand , die me de stof adviseerde , vertelde dat de stof soepeler werd.
Niét dus.

Dat had consequenties voor de afwerking.
Geen biaisband die doorloopt in de schouderbandjes/striklintjes...(machines vonden dit niet leuk)..
't Zou nochtans mooi geweest zijn met die schuinlopende streepjes.
Soit : er is een oplossing gevonden....sergelint (keperband in NL . )gebruikt als striklint.

Positief aan deze schortjes : ze ogen vrolijk...
en door de dikke stof zullen ze de kleertjes eronder nog beter beschermen tijdens de kookactiviteiten in de klas.



Ik maakte voor de kleutermusical ook twee proefrokjes.
Ik nam een lapje ruitjesstof mee van de kringloopwinkel ( meevaller dat er in de eerste kringloop al een ruitjeslapje was) ; noteerde maten uit Ottobre voor een kleuter maat 98 /104 ; vertrok vanuit de heupwijdte en zorgde voor een verstelbare taille.
Bij rokje 1 gebruikte ik striklinten
Bij rokje 2 gebruikte ik velcro.
De rokjes zijn wél te lang ; maar dat zal bij deze proefrokjes niet zo belangrijk zijn.

Rok 1: met striklint+knoopsgat+tegengestikte elastiek



Rokje 2 : met elastiek in de dubbele tailleband én met velcro



Benieuwd of Juf Ann ook aan een kiltspeld denkt om het overflappend deel vast te zetten.
Zou 100 % Schots zijn !
http://www.eulalie.nl/veiligheidsspelden-kiltspeld-p-1529.html



Juf Ann: dit komt eerstdaags jouw richting uit !
mét wat details op papier !
Ik hoor het wel wat je erover denkt.
Zeg aan Jules dat ie nog even geduld moet hebben...zijn pietenpak is nog niet af.

8 opmerkingen:

Omi zei

Misschien goed om te weten, maar bij de Lapjesschuur kosten deze spelden de helft.
Lijkt me voor het schoolbudget interessante informatie -:)

Omi zei

Oh en dat vergat ik nog: wat een moed om aan zo'n klus te beginnen, wat zal Juf Ann blij zijn met zo'n grootmoeder.

Groetjes van Mira

Omias maaksels zei

Ik zal de link naar de Lapjesschuur meteen toevoegen ter attentie van Juf Ann.
https://www.lapjesschuur.nl/webshop.asp?cat=26644&scat=98098&product=552849

En meteen erbij vertellen dat Mirjam van de lapjesschuur een betrouwbare verkoper is.

Maar desgevallend toch best eens informeren naar de verzendingskosten , Juf Ann...tenzij je familie of vrienden hebt in Nederland .

Omias maaksels zei

Drommels...de link werkt niet...

Sabine zei

Hoi Mia,

wat een leuk, vrolijk schortje! Daar zullen de kleuters ongetwijfeld heel opgezet mee zijn en de mama's ook. Zulke schortjes zullen heel graag gedragen worden, daar ben ik zeker van.

En die rokjes, wat een werk.... maar het resultaat mag er wel zijn. Eerlijk? Ik denk dat de kleutertjes zelf de rokjes met de velcro zullen verkiezen, maar dan is de vraag: hoe lang moet je die velcro nemen om geen risico te lopen dat de rokjes opengaan tijdens het dansen. Misschien zijn deze met de lintjes toch iets kindveiliger... :-)

In elk geval, ze zien er schitterend uit en nog heel erg veel succes met alle toekomstige!

groetjes,
Sabine

Omias maaksels zei

De velcro is nu 9 cm...het voelt stevig aan ; maar dat is niet hetzelfde als ermee dansen , niet ?

Anoniem zei

Dag oma Mia,
Bedankt voor de mooie schortjes. Ze zijn heel stevig en ik geloof het zeker dat dit niet zo leuk was om mee te werken.
De rokjes zijn super. Morgen ga ik ze passen bij de kleutertjes. Mijn collega, die vanaf januari zal samenwerken met mij, vindt ze ook heel mooi. We zullen dank zij jou zeker schitteren op onze musical.

groetjes juf Ann,

Omias maaksels zei

Dankjewel , juf Ann.